RSS Feed

ερημοτοποι…

Ανήμερα πρωτοχρονιάς και παρακολουθούσα τα «αληθινά σενάρια» της ΕΤ 3 που ταξιδεύαν από νησάκι σε νησάκι και συναντιώνταν με ζευγάρια που ζούσαν μόνοι τους , αυτοί και το νησί…Έβαλα στο μυαλό μου πόσα άλλα μέρη γνωρίζω , που έμειναν μόνα τους τα σπίτια , άδεια και έρημα….χωριά φαντάσματα…μερικοί μόνο γέροντες στα περισσότερα, που αν «φύγουν» κι αυτοί δεν θα μείνει κανείς κάτοικος να ζει στα χωριουδάκια αυτά….
Από την άλλη έβαλα στο μυαλό μου και το τι φταίει…..είναι η ζωή στην πόλη τόσο εύκολη και προσφέρει τόσα συντριπτικά περισότερα που ερήμωσε η γη στην ύπαιθρο;
Στην ηλικία του πατέρα μου στο δικό μου χωριό ζούσαν καθαρά από αγροτικά εισοδήματα περίπου τριακόσιες οικογένειες….σήμερα έκατσα και τις μέτρησα και δεν βγαίναν περισότερες από σαράντα…στο χωριό μάλιστα παρατηρείται και το εξής…όλοι όσοι πεντρεύτηκαν από το 1990 και μετά , κανείς δεν έμεινε, δεν .εχτισε στο χωριό…όλοι πήρανε διαμερίσματα στην διπλανή (15 χιλιόμετρα) πόλη….άσχετα αν είναι η δουλειά τους στο χωριό….άσχετα αν καθημερινά ο σύζυγος κάνει 15+15 =30 χιλιόμετρα για να πάει στην δουλειά…και μάλιστα χωρίς να δουλεύει η σύζυγος….

Επίσης…βρέθηκαν άνθρωποι που ναι μεν εξακολουθούν και μένουν στο χωριό σαν αγρότες, αλλά έχουν στην κατοχή τους εκτάσεις που αντιστοιχούν σε ποσοστό 35-40% της καλλιεργήσιμης έκτασης του χωριού….οι μικροαγρότες όλοι αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν….και ακόμη και αν δεν τα έχουν ακόμη πουλήσει , έχουν χρόνια να τα δουλέψουν οι ίδιοι , αλλά τα νοικιάζουν σε «αυτούς που ασχολούνται»….

Οι παραγωγοί σιτηρών έχουν τα δίκια τους…χρειάζονται μεγάλες εκτάσεις…με απόδοση τριακόσια κιλά το στρέμα και τιμή 12 λεπτά , δλδ 36 ευρώ το στρέμα τζίρο μα μέσο έξοδο 40 ευρώ το στρέμα , είναι εξ’ορισμού 4 ευρώ το στρέμα μέσα πριν σπείρουν…
Οι παραγωγοί καλμποκιού το ίδιο…
Οι παραγωγοί βαμβακιού με τριακόσια κιλά το στρέμα και τιμή στα 36 λεπτά είναι στα εκατό ευρώ το στρέμα έσοδο και εκατόν πενήντα έξοδα….
Οι παραγωγοί σταφυλιών έχουν 2500 κιλά το στρέμα με 20-35 λεπτά για ροζακιά-βικτώρια- κρασοστάφυλα και 60-75 λεπτα σουλτανίνες έχουν 500 – 1000 ευρώ το στρέμα στην πρώτη περίπτωση και 2000 στην δευτερη…..τζίρο…αλλά τα εργατικά είναι πολλά…αν δεν τα κάνεις μόνος σου δεν μένει καθαρό κέρδος…και μόνος σου πόσα μπορείς να δουλέψεις; 10; 15 στρέματα;(μόνος = εσύ και όλη η οικογένεια ενοείται)….
Οι παραγωγοί μήλων με 2000 κιλά το στρέμα και τιμή στα 30-35 λεπτά έχουνε 600-700 ευρώ το στρέμα τζίρο…και δουλειά όπως στα αμπέλια….
Οι καπνοπαραγωγοί…άστο κάηκαν…τους έσβησαν από τον χάρτη…μόνο κάτι παραγωγοί παρδοσιακών όπως οι μπασμάδες και μόνο οικογενειακής μορφής 1-2 στρέματα σε πολύ ορεινά χωριά ….και μόνο γιατί έχει ζήτηση απ’το εμπόριο και δίνουν κανένα ευρώ παραπάνω…στα βιρτζίνια η τιμή είναι 1.5 ευρώ το κιλό…με κόστος 1,5 ευρώ το κιλό…
Οι θερμοκηπιάδες….πουλάνε παραμονές χριστουγένων 20 λεπτά ντομάτες…με κόστος 15 λεπτά….έχοντας δυο στρέμματα δλδ για να βγάλει κανείς χίλια ευρώ πρέπει να πουλήσει είκοσι τόνους ντομάτες….όλη σχεδόν την παραγωγή του….

Τι θέλω να πω με όλα αυτά;τίποτε…ανασκόπηση μιας αγροτικής κατάστασης κάνω , μετά από 30 χρόνια ενιαίας αγροτικής πολιτικής μέσα στην Ε.Ε…..

‘Αρχισα με τους έρημους τόπους , και συνέχισα με τις τιμές προϊόντων…άσχετο; και ποιός θα κάτσει στο χωριό, ή στο ερημονήσι με αυτά τα έσοδα; ποιός θα μένει στην εξορία μόνος του με την γυνάικα του για να πουλάει το γάλα των προβάτων του που βόσκουν μόνο βότανα στο ερημονήσι 85 λεπτά και , ποιός θα του το πάρει από το νησάκι όπου θέλει μια ώρα με μπουνάτσα να παέι και μια να έρθει το καϊκι από άλλο διπλανό νησάκι κι εκείνο; και ποιός θα κάτσει να αρμέγει και να χαϊντά προβατίνες και να πουλά αρνιά με τέσσερα ευρώ ; Και το αγελαδινό στα 30 λεπτά παρακαλώ…και το πρόβειο ακούγεται να πέφτει στα 75 λεπτά από τώρα τον Γενάρη….

Δεν άκουσα;
Τι τιμές είναι αυτές;;;
οι τιμές παραγωγού παρακαλώ…..

πόσο τα τρώτε εσείς ;

Εγώ πάντως για να αγοράσω ένα κιλό ψωμί ανταλάσοντάς το με σιτάρι, πρέπει να δώσω 15 κιλά σιτάρι…( το σιτάρι με 12 λεπτά το ψωμί 1,80)
Για να πάρω ένα κεσεδάκι αγελαδινό γιαουρτάκι από το γαλατάδικο ανταλάσοντάς το με γάλα πρέπει να δώσω τέσσερα κιλά γάλα για 300 γραμμάρια γιαούρτι (το γάλα 30 λεπτά το κεσεδάκι των 300 γρμ 1.20) άρα περίπου 12 κιλά γάλα για ένα κιλό γιαούρτι….

τι μπορώ να κάνω;

πολλά…

αν μ’αφήσουν να τα κάνω…

Advertisements

6 responses »

  1. κι εγώ έτσι λέω, μπορώ να κάνω πολλά αλλά πρέπει να τα βάλω με πολλούς και θα κουραστώ…αλλά αν γίνουμε πολλοί και βοηθάμε ο ένας τον άλλο…αν δεχτούμε πως δεν πρέπει να ξεπεράσουμε κανέναν άλλο, παρά μόνο τον κακό μας εαυτό…
    αν γυρίσουμε πίσω και γίνουν οι έρημοι τόποι, πόλεις και οι πόλεις, έρημες πόλεις…
    αν…αν…

    Απάντηση
    • Καλησπέρα αγαπητή….

      Εγώ , και όσον αφορά εμένα, δεν λέω θεωρίες…κάνω πράξεις…..εγώ μένω στην ύπαιθρο, και δουλεύω σαν αγρότης…….παράγω και τα πουλάω στις λαϊκές……

      Έχω καμιά εικοσαριά χρόνια που «έβγαλε η γλώσσα μου μαλί» να λέω για την ανάπτυξη της περιφέρειας , σαν το μόνο μέλλον της Ελλάδας…και όχι γιατί λέω θεωρίες, αλλά γιατί το ζω καθημερινά, και το βλέπω παντού γύρω μου….οι προοπτικές και οι δυνατότητες μιας οργανωμένης αγροτιάς είναι τεράστιες….και πάντα σε παρελθούσες κρίσεις η αγροτική έβγαζε το φίδι απ’την τρύπα….αλλά σήμερα το έχουν καταφέρει με τις επιδοτήσεις και με την απορύθμιση της αγροτικής κοινωνίας να απαξιωθεί και αυτός ο κλάδος….όλα αυτά που γράφω πιο πάνω είναι η κατάσταση όπως την βλέπουν τα μάτια που είναι θολά πια από τον αποπροσανατολισμό και την απαξίωση….μπορώ να γράψω – και έχω σκοπό να γράψω πως μπορεί να αλλάξει η ματιά και να είναι όλα αισιόδοξα….είναι στο μυαλό μου κάτι σαν σειρά αναρτήσεων…θα δείξει….

      Πάντως σαν επίλογο θα πω μια φράση που πάντα μου άρεσε και που νομίζω ότι τα λέει όλα: «δεν θέλω να σώσω τον κόσμο…το τομάρι μου θέλω να σώσω αλλά δεν μπορώ μονάχος……»

      Είναι η απάντηση σε όσους έχουν στρεβλωθεί οι ματιές τους και κρύβουν την ανικανότητά τους , τον ραγιαδισμό τους, την επιβουλή τους, την κλίση τους προς στην λαμογιά κτλ , με την φράση που σαν πιλάτοι την χρησιμοποιούν για να νίπτουν τα χέρια τους θεωρώντας ότι με τα λόγια αυτά απαλάσονται από κάθε ενοχή: «γιατί; εγώ θα σώσω τον κόσμο;»

      Απάντηση
  2. Με δυο λόγια βιώνουμε την απαξίωση της εργασίας.
    Αυτά που περιγράφεις φίλε Χρηχα στον αγροτικό χώρο, ισχύουν και στις περισσότερες παραγωγικές δραστηριότητες. Το κεφάλαιο με τη μορφή του μεσάζοντα – εμπόρου ή της πολυεθνικής έχει οδηγήσει τον κόσμο της εργασίας σε αδιέξοδα. Αυτή η άποψη δεν αποτελεί αριστερή αφήγηση, είναι η σκληρή πραγματικότητα. Ο χώρος της παραγωγής οφείλει να οργανωθεί συλλογικά για να σωθεί, για να πάρει το κομμάτι από την πίτα που του ανήκει.
    Πρόσφατα βρέθηκα στο χωριό του μπατζανάκη μου. Η κύρια παραγωγή στη περιοχή είναι το λάδι (το μόνο κέρδος είναι η επιδότηση). Μιλώντας στο καφενείο με τους μικροπαραγωγούς τους ρώτησα γιατί τόσα χρόνια δεν κατάφεραν να στήσουν ένα δικό τους ελαιοτριβείο; Γιατί δεν αγοράζουν τα λιπάσματα συλλογικά, για να μη τους εκμεταλλεύονται οι έμποροι; Γιατί δεν τυποποίησαν το λάδι τους; Γιατί περιμένουν τον χοντρέμπορο να τους το πάρει τζάμπα;
    Ερωτήσεις χωρίς απάντηση επειδή λείπει η σκέψη για συλλογική δράση. Και δυστυχώς ακόμα χειρότερα «να ψοφήσει η κατσίκα του γείτονα».
    Τους ανέφερα τη περίπτωση της Ανάβρας και την άκουγαν με δυσπιστία και επιφυλακτικότητα. Τους έχουν πείσει ότι αυτή είναι η μοίρα τους.
    Ο τόπος μας είναι πλούσιος αρκεί να δράσουμε συλλογικά.

    Απάντηση
    • Καλησπέρα φίλε dyer….

      Δεν ξέρω γιατί απολογείσαι για το ότι δεν είναι αριστερή η αφήγηση….πάντως τα σχόλια περί αδέσποτου κεφαλαίου δείχνουν προς τα ποιά μεριά πέφτει το φταίξιμο….αλλά δεν είναι αυτή η αιτία της δικής μας απαξίωσης…πιο κάτω το λέτε κι εσείς….»μονο κέρδος είναι η επιδότηση»….που δυστυχώς θα πρόσθετα εγώ είναι κάθε χρόνο και μικρότερη….κάποτε όμως ήταν «καλή» εννοώ μπόλικη…..να σας ρωτήσω μιας και πιστεύετε ότι το κεφάλαιο όποιας μορφής είναι υπευθυνο για το χάλι μας….δίνει ο καπιταλισμός επιδοτήσεις; υποστηρίζει κάποιον που δεν είναι βιώσιμος οικονομικά για να μην κλείσει;

      Αφήστε να σας κάνω μια εξήγηση του τι εστί επιδότηση: επιδότηση είναι ο χαμός και αποδιοργάνωση και η απαξίωση τελικά της Ελληνικής γεωργίας…… με τον ίδιο ακριβώς τρόπο , όπως το παράδειγμα με το βατραχάκι στην κατσαρόλα που τελικά βράζει ζωντανό….αρχικά ήταν ωραίες οι επιδοτήσεις….τώρα δεν μας πολυαρέσει το σύστημα αλλά έχουν μουδιάσει τα αντανακλαστικά μας και δεν μπορούμε να σκευτούμε λύσεις…υπάρχει ακόμη βλέπεις το ναρκωτικό -επιδότηση που μας κρατάει σε ύπνωση….αν αύριο καταργηθεί νομίζετε ότι δεν θα ψάξουν μόνοι τους αυτοί που σας κοιτούν αμήχανα σήμερα να βρούν λειτουργικά παραδείγματα για την παραγωγή τους και το οικονομικό τους μέλλον;

      Απάντηση
      • Φίλε Χρηχα πολύ εύστοχος ο παραλληλισμός του βατράχου με την επιδότηση. Σίγουρα η επιδότηση δεν είναι ορθόδοξος καπιταλισμός. Όμως βολεύει και το κεφάλαιο και τον αγρότη (τον κρατά ναρκωμένο …. πολλές φορές βάση σχεδίου). Είναι μια μεσοβέζικη κατάσταση που κρύβει το πρόβλημα κάτω από το χαλί. Μακροπρόθεσμα πάντως δεν ήταν ο αγρότης ο ωφελημένος, αυτό λέει πολλά.
        Πως θα μπορούσες να κρίνεις τη παραγωγή ενός προϊόντος σαν μη συμφέρουσα. Όταν ένα προϊόν έχει τόσο μεγάλη διαφορά από την παραγωγή μέχρι την κατανάλωση, μήπως τη βιωσιμότητα την κρίνει τελικά ο μεσάζον (κεφάλαιο) ανάλογα τις επιλογές που κάνει;

  3. Kαλημέρα φίλε dyer

    Επιμένω ότι δεν έχει να κάνει το θέμα με τον καπιταλισμό και το κεφάλαιο…
    Αυτό γιατί η Ελλάδα ποτέ δεν ήταν σε αυτό το καθεστώς…η Ελλάδα είναι προτεκτοράτο, και κουμάντο κάνουν αυτοί που κρύβονται πίσω από τους κυβερνώντες…
    Η κατευθύνσεις που δώθηκαν τα τελευταία τριάντα χρόνια ήταν τέτοιες , στην Ελληνική οικονομία , έτσι ώστε να απαξιωθεί η παραγωγή γενικά και όχι μόνο στα αγροτικά με γενικό στόχο και σκοπό να μένει η Ελλάδα εξαρτημένη από κεντρικές διευθύνσεις, τη μητρόπολη που συνηθίζω να λέω…
    Καταστρέφοντας την παραγωγική δομή ενός τόπου, με σύστημα, είναι βέβαιο ότι αυτός ο τόπος, όσους πλουτοπαραγωγικούς πόρους και να έχει από την φύση του, να μην μπορεί να αξιοποιήσει τίποτε και να μένει στην υπανάπτυξη….κλασική εφαρμογή αυτού που λέω και η απόδειξή του δια γυμνού οφλθαλμού είναι η πολιτική των δυτικών κρατών στις «τρίτες χώρες»…
    Στην Ελλάδα η πολιτική αυτή κρύφτηκε πίσω από επιδοτήσεις και δανεικά που από την μια κρατούσαν το βιοτικό επίπεδο σε κάποια επίπεδα και από την άλλη ρημάζανε τον παραγωγικό ιστό της χώρας…στο σημείο αυτό θέλω να πω ότι τα κόμματα παίξανε το παιχνίδι των εξουσιαστών μας με την δήθεν αντιπαράθεση κεφαλαίου – εργατιάς….και το παιχνίδι παίχτηκε εναντίων των παραγωγικών μας δομών κυρίως από τα λεγόμενα αριστερά ή «προοδευτικά» κόμματα πορεξέχοντος . όχι τόσο του ΠΑΣΟΚ όπως θα νόμιζες ότι θα πω αλλά κυρίως του ΚΚΕ… το ΠΑΣΟΚ έγινε ο κύριος μοχλός γιατί ήταν ή εξουσία για τριάντα χρόνια και ο φανερός βραχίονας όλων των εξουσιών κρυφών και φανερών…αλλά χωρίς την συγκατάθεση και την υπομόχλευση του κόμματος που κυρίως έπρεπε να οργανώσει την κοινωνία και να ξυπνήσει την αντίσταση και την δυναμική της αντίδρασης ενάντια στην κατηφοριά, ήταν αντίθετα αξ’αρχής ο πνευματικός πατέρας της κατηφόρας….όλες οι κατά καιρούς απόπειρες αναφοράς σε πατρίδα , έθνος, κτλ μαζί με όλα όσα λένε η απλά αναφέρονται σε κεφάλαιο και εταιρίες, ανάπτυξη κτλ , όλα έχουν κατασυκοφαντηθεί και δαιμονοποιηθεί σε τέτοια επίπεδο, φορτώθηκαν με τόσες και τέτοιες ενοχές που κατήντησαν σχεδόν παράνομα στην συνείδηση του κόσμου….ακόμα και οι παραδοσιακοί δεξιοί που από πεποίθηση υποστήριζαν θέσεις φιλελεύθερες έφτασαν στο σημείο να φοβούνται να ομολογήσουν ότι είναι δεξιοί και ότι οι απόψεις τους είναι δεξιές….συλήβδην ότι ήταν δεξιο ή πατριωτικό ή εθνικό εξοβελίστηκε από τις συνειδήσεις των Ελλήνων…συλήβδην ότι χαρακτηριζόταν ή ήταν δεξιο- πατριωτικό- εθνικό ήταν καταδικαστέο και οι απόψεις του εκ των προτέρων αποριπτέες….ουτοί που εκπροσωπούσαν κάτι απ’αυτά ήταν συλήβδην τσιράκια του κεφαλίου , των καπιταλιστών , των Αμερικάνων κτλ, άρα ανάξιοι ακόμη και αναφοράς….
    Η αναφορά σε πρόοδο- προοδευτικό έγινε ταμπέλα και αποκλεισιτκό δικαίωμα από φορείς και οργανώσεις και κόμματα με μόνο το ότι είχαν τίτλο «αριστερό» ταμπέλα «προοδευτική άσχετα του ότι παρόλο που μιλούσαν αριστερόστροφα ή προοδευτικά, οι πράξεις και τα έργα τους ήταν αυταρχικά ( σε επίπεδα φασισμού) .Καταδίκαζαν σε κάθε ευκαιρία κάθε άλλον φορέα ή ακόμα και μεμονομένο άτομο, κάθε άλλον διαφορετικό από αυτούς , διεκδικώντας το αλάθητο του πάπα για τους εαυτούς τους και το αδιεκδήκητο του αριστερού-προοδευτικού για τον εαυτό τους….όλοι όσοι διαφέραν, ότι και να λέγαν ήταν κεφαλαιοκράτες ( ή πρακτορες του κεφαλαιου) και ανάξοι να αρθρώσουν λόγο….
    Η πρακτική αυτή ήταν απαραίτητη για τους εξουσιαστές μας…το ΚΚΕ και όλη η σριστερά παραδόθηκε (αλώθηκε ίσως) πρώτα ,άλωσσε την κοινωνική συνείδηση σαν ο αποκλειστικός αγωνιστής του λαού και μετά , όταν απόκτησε μεγάλο λαϊκό έρεισμα μπήκε στην εξουσία με την μορφή του ΠΑΣΟΚ (τρανσσέξουαλ ιδεολογία για όλα τα γούστα -αριστερές κορώνες- καθαρά υποτελής πολιτική-έναρξη της πλήρους αποδόμησης των παραγωγικών δομών της Ελλάδας με σχέδιο….)

    Δεν είμαι κανένας αναλυτής , δεν είμαι κανένας οικονομολόγος,δεν είμαι τίποτε…αντιπροσωπεύω μόνο τον εαυτό μου…αλλά με μια πορεία τριάντα χρόνων ενήλικης ζωής και αυτοαπασχολούμενης εργασίας μέσα σε όλα αυτά, έχω ζήσει στο πετσί μου όλα αυτά, και προσπαθώντας να δώσω μια μορφή στην απαξίωση του σήμερα , αυτό το συμπέρασμα έρχεται σαν από μόνο του στο μυαλό μου, βάζοντας πρόσωπα και πράγματα σε μια σειρά…..

    Δεν διεκδικώ κανένα αλάθητο-όχι εγώ ….αλλά πέστε μου -αν έχω-που έχω άδικο…..

    Απάντηση

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: